SET AND RESET/Ponastavitev in CANARD PEKINOIS/Mračna zveza
SET AND RESET/Ponastavitev in CANARD PEKINOIS/Mračna zveza
Dvojni plesni večer
EnKnapGroup v sodelovanju s Trisha Brown Dance Company in Josefom Nadjem predstavlja dvojni plesni večer, v katerem se vračamo v obdobje sodobnega plesa iz osemdesetih let in ponovno osmišljamo dve markantni deli, ki sta pomembno oblikovali sodobni ples, kot ga poznamo danes.
V prvem delu večera bodo plesalci EnKnapGroup sledili stopinjam ikone postmodernega plesa, Trishe Brown, v predelavi legendarnega dela Set and Reset. Predstava z novim naslovom Set and Reset/Ponastavitev sledi kombinaciji geometričnega sloga in fluidnosti gibov, ki je značilna za dela Trishe Brown. Proces poustvarjanja njenih del od plesalcev ne zahteva zgolj mojstrskega obvladovanja Brownovega unikatnega plesnega besedišča, temveč tudi sposobnost improvizacije in ohranjanje sproščenosti v neprestano spreminjajočih se situacijah in odnosih, ki se pojavljajo znotraj skupine plesalcev. Na novo domišljeno delo, je skupaj s plesalci skupine EnKnapGroup ustvarila svetovno priznana plesalka in plesna pedagoginja Kathleen Fisher, ena izmed ključnih članic skupine Trisha Brown Dance Company.
Plesni večer se bo nadaljeval z drugim delom, v katerem se koreograf Josef Nadj vrača na sam začetek svoje profesionalne poti in izvorom lastnega specifičnega odrskega izraza. Skupaj s plesalci skupine EnKnapGroup na novo osmišlja svoje prvo delo, Canard pekinois. Predstava izhaja iz mračnega in čustveno nabitega motiva nesrečne ljubezni, se sprašuje o minljivosti življenja ter vleče vzporednice med odnosom ženske in moškega ter odnosom življenja in smrti. Canard pekinois/Mračna zveza je osebna zgodba, ki prerašča subjektivno in skozi umetniško transformacijo postane vsesplošna; osebna mitologija, ki zraste v univerzalno delo.
Večer, ki oživlja dela koreografov 80-ih let, se umešča v program sezone 2017/2018, v kateri Zavod EN-KNAP beleži kar dve obletnici. EnKnapGroup namreč v letu 2017 praznuje svojo prvo dekado, v kateri se je mlada in nadebudna skupina razvila v zrel plesni ansambel z izjemnim repertoarjem, pri katerem sodelujejo tudi najbolj uveljavljeni evropski koproducenti. Naslednje leto pa bo tudi minilo 25 let, odkar je Iztok Kovač, plesalec in koreograf, ustanovil Zavod EN-KNAP, nevladno organizacijo, ki je v četrt stoletja delovanja neizbrisno zaznamovala slovensko in svetovno plesno prizorišče. Plesna revolucija, ki je zajela svet v času ustvarjanja Trishe Brown in Josefa Nadja, je s Kovačevim umetniškim izrazom in njegovo idejo o stalni sodobno-plesni skupini kasneje prestopila tudi meje slovenskega prostora in postala resničnost, trdno usidrana v širšem kulturnem prostoru.
Zgodbo Zavoda EN-KNAP je v 25 letih pomagalo spisati mnogo domačih in mednarodnih ustvarjalcev iz vseh področij. Zato bomo v prihajajoči sezoni v seriji predstav, razstav in koncertov odkrivali njihova dela, raziskali kaj jih navdihuje in vznemirja danes in skupaj z njimi pogledali v prihodnost, ki je pred nami.
_________________________________________________________________
Trisha Brown Dance Company
SET AND RESET/PONASTAVITEV
Set and Reset (1983) je mojstrovina nedavno preminule ikone postmodernega plesa, slovite ameriške koreografinje in plesalke Trishe Brown. To izjemno delo »čistega giba«, ki raziskuje elementarno gibanje telesa in ki gaje Trisha koreografirala v sodelovanju z eksperimentalnim vizualnim umetnikom Robertom Rauschenbergom in glasbenico Laurie Anderson, spada med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja. Predstava Set and Reset/Ponastavitev, ki sloni na izvornem delu, bo pričarala gibalni jezik, v katerem lahko spremljamo preplet dveh nasprotujočih si polov - fluidnosti gibov in nepredvidljive geometrije.
V predstavi Set and Reset/Ponastavitev plesalka in plesna pedagoginja Kathleen Fisher, ena izmed ključnih članic skupine Trisha Brown Dance Company, črpa iz materiala originalnega dela in pri tem plesalce spodbuja k uporabi edinstvene metode, ki jo je Trisha uporabljala pri ustvarjanju svojih koreografij. Plesalci, enkrat seznanjeni z izvirnim plesnim materialom, sledijo metodi, katere cilj je razviti nov ples, brez da bi ob tem izgubili temeljna načela mojstrovine iz 80ih. Izvorno delo, ki sodi v prvi cikel koreografij Trishe Brown namenjenih za veliki oder, je umetnica opisala kot “pravokotni ples, ki se ogiba perifernemu robu odra” in dodala: “Po mojem mnenju gre za sistem, ki odpira vrata manjšim plesnim enotam – duetom in triom, ki se odvijajo sredi odra". Trishina metoda plesalce spodbuja, da razvijejo oseben odnos do plesnega materiala, do osnovne ideje, procesa dela in do soplesalcev, kar rodi nove variacije izvornega dela in unikaten gib. Ta gib pa se marsikje ravna po najintimnejših okoliščinah, ki jih posamezen plesalec prinese v skupino – včasih se ravna zgolj po plesalčevem razpoloženju. Kot vedno pri delih Trishe Brown tudi tu plesalci predstavljajo nepogrešljivi del tako kreativnega procesa kot končnega rezultata in vedno je zase trdila, da išče plesalce, ki “imajo sposobnost biti neuravnoteženi, vendar tega ne kažejo navzven”. Ravno ta subtilnost je to, kar tvori jedrno njenih kreacij. Iskanje ravnotežja v prostoru, znotraj sebe, v neprestano spreminjajočih se koreografskih matricah in osebnostih, a hkrati ne izgubiti ukoreninjenosti v samih sebi in svojih dejanjih, je za Kathleen Fisher nekaj, kar aktualno odzvanja tudi v današnji družbi. Fisherjeva pravi: “Ples je v svoji najboljši obliki mešanica kaosa in reda, preprostosti in večplastnosti, zavezan parametrom in strogim pravilom, vendar vseeno poln svobode in individualnosti. Ples je abstrakten in hkrati razkriva plesalčevo človečnost.”
_________________________________________________________________
Josef Nadj
CANARD PEKINOIS/MRAČNA ZVEZA
Canard pekinois (1987) je prva predstava Josefa Nadja, plesalca in koreografa, rojenega v mestecu Kanjiža v Vojvodini. Josef Nadj, ki celo življenje živi in dela razpet med Francijo, Madžarsko in Srbijo, je v svojem kultnem delu, ki letos praznuje že 30 let, želel raziskati obstoj na meji med življenjem in smrtjo, kjer smrt predstavlja vrata v svet niča. Predstavo, ki je v 80-ih in 90-ih gostovala po vsem svetu, je Josef Nadj s plesalci skupine EnKnapGroup ponovno oživel in premierno predstavil v Centru kulture Španski borci junija 2017.
Za koreografa Josefa Nadja oživitev njegove legendarne predstave simbolizira zaključek tridesetletnega cikla in trenutek, ko se lahko vrne na začetek kariere in ponovno osmisli izvor svojega umetniškega izraza. Delo s plesalci EnKnapGroup mu je ponudilo priložnost, da iz izvornega dela izloči točno določen motiv ter iz njega razvije variacijo, ki bo služila kot osnova za stvaritev nove predstave. Temelj predstave Canard pekinois/Mračna zveza je tragična zgodba mladoporočencev, ki jima je usoda namenila zgolj nekaj bežnih trenutkov sreče, preden med njiju stopi minljivost življenja. Nadj in plesalci skušajo v gledalcih vzbuditi mračno čustvo, ki spremlja to nesrečno zvezo. Dogodek, ki mu je bil Josef Nadj priča v mladosti, se v njegovi koreografiji pojavi kot projekcija in služi kot metafora prehitrega minevanja časa ter nas popelje v občutje onstranstva. Umetnik in koreograf v tem vidi priložnost, da se nova generacija polasti zgodbe, ki je v njegovem rodnem kraju postala že legendarna. Zanimivo je, da bo novo delo glede na izvorno predstavo časovno zgoščeno, medtem ko bo sama tematika veliko širša – kot da bi želeli trenutek ovekovečiti za vselej. V svoji osnovi delo nosi osebno zgodbo, ki prerašča subjektivno in skozi umetniško transformacijo postane vsesplošna, kot nekakšna osebna mitologija, ki zraste v univerzalno delo.
Z velikim veseljem lahko napovemo, da bo delu Canard pekinois/Mračna zveza zaradi izjemnega odnosa, ki se je razvil skozi sodelovanje z Josefom Nadjem, sledil epilog, in sicer v obliki celovečerne predstave, ki jo bodo plesalci EnKnapGroup na odru Španskih borcev predstavili maja 2018.
___________________________________________
IZ MEDIJEV
“…to bi preprosto morali videt. Za prste obliznit.”
“Če so med Nadjem in Trisho svetovi razlike, jima je na hitro skupen princip in vtis, da kar postavljata na glavo gravitacijo.”
“Španski borci se ne dajo. Brcajo in rinejo. Gradijo skupnost, širijo virus vznemirjenja, Skratka, delajo. In to dobro.”
/www.fokuspokus.si, Jedrt Jež Furlan, 13. junij 2017/
"Odločitev za rekonstrukcijo in zrela izvedba obeh del odločno združuje spomin kot jedro vsakršnega delovanja z v prihodnost zazrto sedanjostjo."
"Za slovensko nevladno organizacijo takšno, kontinuirano in vidno, domače in mednarodno ustvarjanje nikakor ni majhen uspeh, kakor tudi ne za skupino EnKnapGroup, ki je s premiernim plesnim večerom navdušila občinstvo..."
/www.rtvslo.si, Nika Arhar, 10. junij 2017/
"Za mnoge izmed nas, ki nismo doživeli »zlate dobe« sodobnega plesa, je bil večer obeh polurnih, za zgodovino plesa izjemno relevantnih del lepa zgodovinska lekcija."
/Dnevnik, Pia Brezavšček, 13. junij 2017/
« Napovednik|Ples in gledališče
Center kulture Španski borci, Zaloška 61, 1110 Ljubljana
Blagajna je odprta med delavniki od 17. do 19. ure ter uro pred prireditvami.
blagajna@spanskiborci.si / tel.: +386 (0)1 620 87 90